Hoofdmenu

Hoe rouwt een kind bij een scheiding? (deel 2: gedrag)

In mijn vorige blog noemde ik de vier rouwtaken die een kind doorloopt bij een scheiding. Zoals ook de twee ouders rouwtaken doorlopen op hun eigen manier. En misschien ook mensen die erbij betrokken zijn, zoals opa’s en oma’s. Soms merk je als ouder heel duidelijk welke taak je kind te doen heeft, door wat hij zegt of doet. En soms is het niet zo duidelijk. In deze blog omschrijf ik welk gedrag kinderen kunnen vertonen bij rouw, en wat jij daarmee kunt.

meisje verdrietAnders rouwen
(Jonge) kinderen kunnen heel anders met rouw omgaan dan volwassenen. Soms lijken ze gewoon door te gaan met hun leven, en soms zie je een totaal ander kind. Hun rouwproces verloopt vaak een stuk ‘onbewuster’ en spontaner. Ze doen wat in hen op komt, vaak zonder nadenken. Niets is goed of fout. Als je het gedrag van je kind gaat herkennen, weet je wat je kunt doen.

Onbewuste overtuigingen
Achter elk gedrag zit een (on)bewuste overtuiging. Kijk eens of het jou lukt om te toetsen bij je kind wat er bij hem speelt. Spelenderwijs en luchtig. Want vaak zijn we zo goed in het invullen van andermans gedrag…. En juist bij de gedachten die het gedrag sturen, kun je je kind helpen. Vaak is een gedachte niet ondersteunend, en duwt het ons in ondermijnend gedrag waarmee we onszelf of onze omgeving tot last zijn. En we geen contact meer kunnen maken met wat we eigenlijk willen. Zo ook je kind, en zo ook jij als ouder. Mijn volgende blog gaat over de interactie tussen jou en je kind in dit rouwproces.

Ik ben benieuwd
Elke rouwtaak bestaat uit een aantal fasen. Dit is geen uitputtende lijst. Als je erop let, kom je vast nog veel meer tegen! Ik ben benieuwd: welk gedrag (van je kind) herken jij? En wat doe jij daarmee?  

Fase 1: Ontkenning

  • Gedrag:
    • Niet spelen met andere kinderen
    • Verlegen en teruggetrokken of zelfs afwerend zijn
  • (On)bewuste overtuiging achter dit gedrag:
    • Als ik me niet uit, dan is het alsof het niet is gebeurd
    • Het is zo groot, dat ik niet weet wat ik ermee moet
  • Hoe kun je je kind begeleiden:
    • Help je kind zich uiten, spelenderwijs. Zodat de pijn niet vast blijft zitten in zijn lijf. Hoe kan hij uiten: in woorden, in fysieke activiteiten, in geluiden, in muziek.

Fase 2: Boosheid

  • Gedrag:
    • Agressief reageren: vaak op anderen dan de ouders zelf
    • Boosheid, ook naar zichzelf
    • Lastig worden, driftige uitbarstingen
    • Mopperen en klagen
  • (On)bewuste overtuiging achter dit gedrag:
    • Ik wil niet dat dit gebeurt, en weet niet wat ik ermee aan moet
    • Ik ben bang dat ik iets of iemand ga verliezen
    • Het is mijn schuld dat mijn ouders uit elkaar gaan
  • Hoe kun je je kind begeleiden:
    • Geef ruimte aan de boosheid, laat hem uitrazen.
    • Onderzoek samen met hem: welk deel ben je vooral boos over?
    • Geef kaders: je mag boos zijn, maar zonder iets of iemand (of jezelf) te schaden. Bespreek: welke manier van uitrazen past bij jou?

Fase 3: Depressieve gevoelens

  • Gedrag:
    • Huilen, verdriet
    • Passiviteit, niets willen
    • Aandacht en troost zoeken, soms voor schijnbaar onbelangrijke dingen
    • Storend gedrag, dicht op de lip van een ander zitten
  • (On)bewuste overtuiging achter dit gedrag:
    • Ik kan het niet alleen dragen, ik heb de ander nodig
  • Hoe kun je je kind begeleiden:
    • Duidelijk maken: gevoel van lusteloosheid heeft te maken met verlies. Dat is oké. Gun hem de tijd.
    • Betrek je kind beetje bij beetje in nieuwe activiteiten en stimuleer hem met vriendjes af te spreken.

Fase 4: Marchanderen, schipperen

  • Gedrag:
    • In discussie gaan
    • Ouders tegen elkaar uitspelen
    • Ouders beoordelen wie er het meeste schuld heeft aan de scheiding
    • Ouders met elkaar proberen te verzoenen
  • (On)bewuste overtuiging achter dit gedrag:
    • Ik probeer het zo te regelen, dat ik de pijn niet hoef te voelen
    • Als ik iemand de schuld geef, dan kan die persoon het weer oplossen
    • Als ik lief doe tegen papa/mama, dan hebben zij het niet zo zwaar
  • Hoe kun je je kind begeleiden:
    • Help je kind met een realistische kijk op de situatie.
    • Help je kind ontdekken dat iemand de schuld geven, de situatie niet verandert. Het enige wat helpt, is kijken wat hij zelf kan doen om zijn eigen leven wat fijner te maken.

Fase 5: Aanvaarden

  • Gedrag:
    • Zuchten.
    • Langzaamaan weer vrolijkheid en opluchting
    • Zin in nieuwe dingen en nieuwsgierigheid
  • (On)bewuste overtuiging achter dit gedrag:
    • Ik begrijp dat het nu anders is. Ik ga er wat van maken.
  • Hoe kun je je kind begeleiden:
    • Stimuleer je kind in het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.
    • Honoreer wat goed gaat
    • Vier successen, hoe klein ook!

Je ziet, een hele lijst aan overtuigingen en gedragingen. Die je niet alleen bij je kind, maar ook bij jezelf en de mensen om je heen kunt zien. Belangrijk om te beseffen dat iedereen deze fasen doorloopt, op zijn eigen manier.

Hoe doe je dat nou?
Het is een flink proces, dat geduld en liefde vergt van jou als ouder. Niet makkelijk, met je eigen proces dat parallel plaatsvindt. Wil je weten hoe je dat kunt doen? In mijn gratis ebook “7 stappen naar open en ontspannen contact”, geef ik handvaten hoe je je kind kunt bijstaan bij het rouwen. En hoe je hierover kunt uitwisselen met elkaar.

Wil je in de praktijk ervaren hoe je dit kunt doen met je kind?
Dan ben je van harte welkom bij mijn gratis HELDENactiviteiten – voor je kind, of voor jou en je kind samen:

Op mijn website My Tree House kun je mijn gratis ebook downloaden. Ook vind je daar meer informatie, inspiratie en data.

Graag tot ziens!
Groet Kim

 

Vind jij het belangrijk dat meer mensen deze informatie ontvangen? Deel gerust deze blog!

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.