Hoofdmenu

Hoe vertel ik het op school?

De scholen zijn begonnen! Regelmatig hoorde ik een zucht van verlichting bij ouders: weer structuur en ruimte om ‘hun eigen ding te doen’. En ook opluchting bij sommige kinderen na 6 weken vrij: ‘Jippie, we mogen weer!’ Maar niet bij iedereen. Een nieuw jaar kan ook best spannend zijn…

Daar stond ze. Een jongedametje van 9 jaar oud. Ze zette de stap niet over de drempel de klas in. Ze keek naar binnen, met grote ogen. Erachter haar moeder die haar voortvarend naar binnen duwde. “Kom op, niets aan de hand.” Nadat het meisje tegenstribbelde en vertelde dat ze het spannend vond, was haar moeder een beetje verbaasd. Hoezo? Alles was hetzelfde als vorig schooljaar: zelfde juf, zelfde kinderen, zelfde klaslokaal? En toch was het schakelen voor het meisje.

Opnieuw positie bepalen
Een nieuw schooljaar betekent een nieuwe fase. Wisseling van ritme. Niet weten wat te verwachten. Qua lessen, maar ook met alle kinderen en de juf. Opnieuw bepalen met de groep hoe de verhoudingen zijn in de klas. Wat is mijn positie? Zijn mijn vriendjes na zo’n lange tijd vakantie nog steeds mijn vriendjes? Bij wie ben ik op mijn gemak, en voor wie moet ik op mijn hoede zijn? Voel ik me veilig genoeg om te laten zien dat ik iets spannend vind? En als er dingen zijn gebeurd in de vakantie, durf ik dat de juf of de andere kinderen te vertellen?

Group of students in a hallwayVeiligheid in de klas
Op mijn Helden-Middagen sprak ik kinderen die vertelden dat het thuis niet altijd even gezellig was. Veel ruzie en onrust. Sommigen hadden zelfs gehoord dat hun ouders gaan scheiden. En ze vroegen zich af, hoe dit op school te vertellen. En waarom ze dit dan daar zouden moeten vertellen. Want de juf zat daar toch niet op te wachten?

Stabiliteit
Daar waar hun thuis op losse schroeven staat, is de school een stabiele basis in het leven van een kind. Met een vaste structuur, vaste juffen en meesters, kinderen en klaslokaal. Ik sprak de juf van het meisje dat op de drempel bleef staan, en zij vertelde mij hoe belangrijk zij het vindt om een veilige omgeving te creëren. Ik was ontroerd door haar betrokkenheid en haar visie, die ik graag in deze blog deel. Juist om kinderen en hun ouders een hart onder de riem te steken, om op school te laten weten dat het thuis misschien niet altijd soepel gaat. Zodat ze in de klas hier rekening mee kunnen houden. Juf en kinderen. En misschien zijn er wel meer kinderen die met hetzelfde stoeien, die er troost uit putten dat zij niet de enigen zijn!

Verandering van gedrag
De juf vertelde hoe zij verandering in gedrag van kinderen ziet, juist doordat zij hen elke dag meemaakt. Te laat komen, dingen vergeten, afwezig zijn, ongeïnteresseerdheid, concentratieproblemen… Maar ook plotselinge boosheid en agressie naar andere leerlingen. Of over-ijverig gedrag en teruggetrokkenheid. Alles had zij al voorbij zien komen.

De rol van de juf
De juf vertelt over haar rol: “Ik vind dat kinderen met een lastige thuissituatie, extra zorg en aandacht nodig hebben. Een luisterend oor. Als alledaags aanspreekpunt voor ‘mijn kinderen’ heb ik een antenne ontwikkeld. Ik luister, ik zie, ik probeer de signalen te herkennen. Puur door mezelf soms in hun schoenen te plaatsen: “hoe zou het voor mij zijn als…?”. Ik geef ze een aai over de bol en ik praat met ze over wat ze dwars zit. Ik vind een open houding belangrijk, zonder oordeel over wat thuis plaats heeft, en zorg dat ze in ieder geval in de klas kunnen ‘uitrusten’. Door ze in de klas soms te ontzien bij lastige opdrachten, en hen te stimuleren om succesjes te behalen. Het resultaat: ik hoor kinderen letterlijk zuchten, zie ze ontspannen en beetje bij beetje weer glimlachen. Daar doe ik het allemaal voor.”

Vertel wat je dwars zit!
Het lucht enorm op als je vertelt wat je dwars zit. Jou, je kind, en misschien ook wel anderen die het idee hadden ‘goh, het lijkt wel of er iets speelt…’ Thuis, op school, bij vriendjes, noem maar op.

GRATIS Helden-Trip
Weet jij niet goed hoe je lastige onderwerpen moet vertellen aan jouw kind? Zie jij dat jouw kind stoeit met een lastige situatie, en niet goed weet hoe hij zijn emoties en behoeften onder woorden moet brengen? Kom dan langs bij 1 van de gratis Helden-Trip middagen voor ouder & kind op elke 2e en 4e woensdagmiddag van de maand!

Hier is de ruimte om samen stoom af te blazen, lol te hebben en kun je met ludieke activiteiten kennis maken met de andere Helden-activiteiten van My Tree House. Waar jouw kind ontdekt waar de Held in zichzelf zit, die eigenlijk precies weet wat ie moet doen in lastige situaties. En misschien ontdek jij ook wel wat… Kijk voor meer informatie en aanmelden op www.mytreehouse.nl/helden-trip.

Hoop jullie graag daar te zien!

Fijne dag,
Groet Kim

 

PS: Hebben jouw kennissen ook baat bij mijn blog?
Fijn als je het met hen deelt via TwitterFacebookLinkedin.

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.